History
Founded in 1860 as a small shipyard crafting wooden boats, Akerboom has grown into a leader in yacht equipment. Joining the Royal De Vries Group in 1986, we became integral to producing equipment for Feadship’s world-renowned superyachts. Built on a legacy of Dutch shipbuilding excellence, Akerboom continues to uphold the meticulous standards for which the Netherlands is known, delivering cutting-edge equipment with a commitment to quality and innovation for luxury yachts worldwide.
Henricus (Hein) Akerboom (1815-1897), van huis uit scheepstimmerman, is de grondlegger van het geslacht van scheepsbouwers. Hij koopt in 1860 voor 2400 gulden een kleine werf in Lisse. Hij bouwt houten vletten, schouwen en roeiboten voor de bollenkwekers en boeren in de wijde omgeving. Ook verricht hij voor hen het benodigde onderhoud. Henricus trouwt met Grietje Kelder; samen krijgen ze negen zoons, waarvan er zes volwassen worden.
De werf in Boskoop specialiseert zich in ‘den bouw van luxe en andere motorboten’. Van deze werf komen fraaie notarisbootjes, lemsteraken, fotografenbootjes, doktersbootjes en pramen en vletten voor tuinders. Vakmanschap is in de familie iets vanzelfsprekends; de zoons gaan enkele generaties lang direct vanuit de schoolbanken de werf op.
Deze notarisboot, ook wel salonboot genoemd, komt rond 1900 van de werf van Johannes Akerboom. Het bootje kenmerkt zich door de klassieke, half verzonken opbouw van hout met veel glas. Deze notarisbootjes worden tot in de vijftiger jaren van de 20e eeuw gebouwd voor notabelen, maar ook als pleziervaartuigje. De kleinste meten slechts zes, de grote twaalf meter.
Overzicht van de werf aan de Hoge Morsweg in Oegstgeest (later Leiden). Het oude schoolgebouw en hoofdmeesterswoning staan er nu nog. Het boerderijtje rechts op de foto is begin negentiger jaren afgebroken en heeft plaats gemaakt voor een nieuw kantoor en machine fabriek van de werf.
In de jaren vijftig en zestig bouwt Akerboom onder meer schepen die in Oost - en West Afrika, Bangladesh en Papua Nieuw Guinea worden ingezet. De boten kenmerken zich vaak door een geringe diepgang, waardoor ze geschikt zijn voor rivieren. De Bajibo, een schip van 32 meter, wordt in 1973 opgeleverd aan de Nigeriaanse overheid. De Bajibo vervoert overheidsdienaren en verzorgt de vaarwegmarkering (betonning) op de Niger en haar zijstromen.
De Calisto werd in 2006 opgeleverd door De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer. AYE bouwde en leverde een groot aantal onderdelen van het schip. Het dekhuis, dat bestaat uit drie lagen, werd deels op de werf in Leiden, deels bij onderaannemers gebouwd. Ook leverde AYE de schroefassen, de riviera gangway, het swim platform, het boarding platform en de tender store doors.
Deze Gallant Lady is de jongste in een ‘familie’ van acht schepen die alle dezelfde naam dragen. Zij werd eind 2006 tewatergelaten. Dit schip is uiterlijk een kopie van de zevende Gallant Lady, die tien jaar eerder werd opgeleverd. De gebruikte technologie is uiteraard van deze eeuw en state of the art! Akerboom Yacht Equipment leverde het aluminium dekhuis, de schroefassen, de riviera gangway, de transom door, de boat crane, de roerinstallatie en de swim ladder.
Akerboom Yacht Equipment behoudt een mooie aanwezigheid aan het water. Grote producten kunnen altijd nog via het water worden getransporteerd. Naast 3 hallen en een ruime parkeerruimte aan het water, zijn aan de Hoge Morsweg tevens een kantoorpand en nog 2 productiehallen volop in gebruik.
Akerboom Yacht Equipment leverde voor het eerst een speciale Heli Hangar. Wanneer voorop het jacht de twee vlakke luiken aangedreven openschuiven, komt een sterke lift omhoog. De helikopter van de eigenaar kan hierop landen. Vervolgens kan de helikopter de wieken inklappen en met de lift in de hangar worden geparkeerd, waarna de luiken weer waterdicht worden gesloten.
Akerboom Yacht Equipment opent een extra locatie in de buurt van Leiden om de groei aan te kunnen. De vakmensen van Akerboom concentreren zich op deze locatie in Katwijk op aluminium lassen van de deuren, luiken en passerelles.
Midden in de nacht gaat het brandalarm af en slaat de rook uit het pand. De brandweer is snel aanwezig. Zij betreden het pand en weten de brandhaard te blussen en zo overslag naar aangelegen panden van Akerboom en de woonwijk te voorkomen.
De jachten van Feadship blijven in gebruik en steeds komen er weer nieuwe Feadship jacht met Akerboom Equipment bij. Om het hoge kwaliteitsniveau te behouden is service van de originele producent (het zogenaamde OEM) van meerwaarde. Rond de Middellandse Zee en in Florida (USA) zet Akerboom een Global Service Network op. Lokale aanwezigheid van Akerboom zorgt voor flexibiliteit voor de klant en duurzame oplossing met minder vliegen van de monteurs van Akerboom.
Stories
- 23/08/2024
At Akerboom Yacht Equipment, we celebrate a recent achievement of our team: the successful renovation of the gangway for the M.Y. Flag. This gangway, which was first delivered 24 years ago, has been precisely removed from the M.Y. Flag in Antibes, France, and transported to our service facility in Barcelona.
- 14/07/2022
Dit Akerboom network en experience event vond begin juli 2022 plaats. Voor al onze klanten de gelegenheid om AYE equipment te bekijken, om vragen te stellen.