Prettig varen met de door Royal van Lent gebouwde Feadship M.Y. MP5

We delen graag het verhaal van een van onze recente serviceprojecten aan een prestigieus Feadship uit 1989 in Barcelona, Spanje. Dit project is een goed voorbeeld om onze lange termijn toewijding aan het ondersteunen van onze bestaande vloot van klanten te benadrukken.

class="img-responsive

In oktober 2022 begon ons team met de inspectie van het schroefassysteem van het Feadship bouwnummer 763, dit systeem werd oorspronkelijk geleverd door Akerboom in 1989. Het project was erop gericht om belangrijke problemen aan te pakken die werden ontdekt nadat het schip een uitgebreide refit van de aandrijflijn had ondergaan, die zonder betrokkenheid van Akerboom werd uitgevoerd.

Na de melding van problemen met het stuwdruklager aan stuurboord, ging onze lokale Akerboom-medewerker in Barcelona samen met onze schroefasmonteur aan boord van het schip om het probleem te inspecteren. Na het onderzoeken van puin in de pomp van het druklager en het uitvoeren van een interne camera-inspectie, werd aanzienlijke schade gevonden. Dit maakte niet alleen een revisie van het druklager noodzakelijk, maar ook verder onderzoek van het systeem om de hoofdoorzaak te vinden.

Er werd een tweede reis naar Barcelona gepland, waarbij onze schroefasmonteurs, waarvan een dit jacht al meer dan 15 jaar onderhoudt, de druklagers openden en helaas meer schade vonden die eerder niet zichtbaar was geweest. Dit leidde tot een uitgebreid onderzoek van niet alleen het schroefassysteem maar de hele aandrijflijn.

We werkten samen met verschillende partners, waaronder Feadship Refit en MB92 Barcelona, om de complete aandrijflijn grondig te bestuderen. Akerboom heeft het gehele schroefassysteem gedemonteerd en alle onderdelen nauwkeurig opgemeten en gedocumenteerd. Na uitgebreide technische berekeningen bestond de laatste fase uit het opnieuw installeren van de schroefassen, het vervangen van de schroefaskokers en het installeren van diverse nieuwe of gereviseerde, verbeterde componenten.

Toen het hele systeem weer in elkaar was gezet, was het tijd voor de proefvaarten op zee. De aandrijflijn werd nauwlettend in de gaten gehouden, waarbij EMHA toezicht hield op de trillingen van het systeem, Caterpillar de hoofdmotoren controleerde en Akerboom de temperaturen en oliedoorstroming van de schroefassen controleerde.

Na de succesvolle voltooiing van het project aan het begin van de zomer van 2023 was het jacht klaar voor de eigenaar en zijn gasten om er weer van te genieten.

Meer dan een jaar later bracht het management van Akerboom een bezoekje aan het jacht toen het weer bij MB92 in Barcelona lag. De kapitein is positief over het resultaat van het project en merkt op dat de aandrijflijn van het jacht nog steeds soepel werkt. Dit onderstreept de missie van Akerboom om service van topkwaliteit te leveren en tevreden klantrelaties te onderhouden.