De Double Haven: een Feadship uit 1993 met een opmerkelijk technisch raffinement
In 1993 leverde Akerboom de jachtuitrusting voor een Feadship van opmerkelijke technische verfijning - de "Double Haven", bouwnummer 647, ontworpen om de kustlijnen van Australië en de Indonesische archipel te verkennen. Het schip fungeerde als een moederschip en had als doel kustverkenning mogelijk te maken, met een 8-meter lange catamaran tender, toepasselijk "Double Happiness" genaamd, die strandactiviteiten zoals barbecues en kamperen mogelijk maakte.

Dit project stelde Akerboom Yacht Equipment voor unieke uitdagingen, vooral wat betreft de technische oplossingen die nodig waren voor de bovenloopkranen en het uitgestrekte zwemplatform. De bovenloopkranen moesten een buitengewoon bereik hebben, zodat de catamaran tender via een open luik te water kon worden gelaten. Deze opstelling vereiste nauwkeurige engineering, aangezien de lange schuifbalken zich uitstrekten tot in de salon van het jacht, waar de ruimte al beperkt was vanwege de klimaatregelingssystemen en de binneninrichting. De complexiteit van de integratie van deze systemen zonder afbreuk te doen aan de functionaliteit van het jacht onderstreepte de diepte van de expertise van Akerboom.
De uitdaging hield niet op bij de technische vereisten; de kranen moesten ook voldoen aan strenge klassegoedkeuringsnormen, en dat alles met behoud van een naadloze integratie in het ontwerp van het schip. De materiaalkeuze was cruciaal, met speciale aandacht voor het voorkomen van corrosie in de ruwe maritieme omgeving. In een tijd waarin elektrische aandrijving nog ongebruikelijk was, getuigde de beslissing van Akerboom om een elektrische aandrijving voor de kranen te implementeren van een vooruitziende blik en technische innovatie.
Het ontwerp van de boarding ladder van het jacht was ook een primeur voor Akerboom. De ladder kan 90 graden draaien en is voorzien van zelfnivellerende treden, een technische vooruitgang die garandeert dat men vanaf de wal veilig aan boord kan gaan. Het verlengen van de ladder tot voorbij de reling van het schip bracht nog meer technische uitdagingen met zich mee, aangezien de ruimte voor het mechanisme van de ladder beperkt was, terwijl het toch essentieel was om een comfortabele en praktische breedte te behouden.

Even opmerkelijk was het ontwerp van het zwemplatform, bijna twee keer zo breed als conventionele platforms. Dit vereiste de toevoeging van een middenlager om de belasting te beheren. Ook hier betekende de beperkte ruimte bij het luik dat het installeren van de benodigde aandrijf- en vergrendelingsmechanismen een zorgvuldige probleemoplossing vergde. Zelfs na de bouw van het jacht, toen de eigenaar vroeg om een reling toe te voegen aan het platform, paste Akerboom het scharniersysteem aan om de late verandering te accommoderen, wat opnieuw hun toewijding aan precisie bevestigde.
Misschien wel het meest opvallende kenmerk van het jacht is de spiegeldeur. De eigenaar herinnert zich nog levendig zijn eerste ervaring toen hij aan boord stapte en omschreef het moment als "magisch". Toen hij bij de achtersteven stond, zakte de hele deur naar beneden, waardoor een groot teakhouten platform boven de zee uitstak. Hij vergeleek de transformatie met "Mozes die de Rode Zee scheidt", een bewijs van de vindingrijkheid achter het ontwerp. Dit platform diende meerdere doelen: het opbergen van de tender, het bieden van ruimte voor watersporten en het transformeren in een zonnedek, compleet met een intrekbaar zonnescherm dat slim was verborgen in de bovenbouw. Indien nodig kon de ruimte worden afgesloten, waarbij de airconditioning voor comfort zorgde - een voorbeeld van de multifunctionaliteit die dit project kenmerkte.

Drie decennia later is Akerboom nog steeds verbonden met dit jacht. In 2024 keerde het serviceteam terug om routineonderhoud uit te voeren aan de oorspronkelijke systemen die ze hadden geïnstalleerd. Het feit dat de kranen, de boarding ladder en het zwemplatform nog steeds volledig operationeel zijn, getuigt van de blijvende kwaliteit en vooruitziendheid van de technische oplossingen van Akerboom. Ondanks de uitdagingen tijdens de bouw blijft de apparatuur presteren zoals bedoeld, wat Akerboom's voortdurende toewijding aan vakmanschap en technische uitmuntendheid onderstreept.

Terwijl dit jacht aan nieuwe reizen begint, wenst Akerboom zijn bemanning en gasten veilige en gedenkwaardige reizen, in het vertrouwen dat de oplossingen die decennia geleden zijn ontwikkeld hun avonturen nog jaren zullen ondersteunen.