Ga naar inhoud
  • Home
  • Over
    • Nieuws
    • Geschiedenis
  • Producten
  • Werken bij
  • Service & Refits
  • Akerboom Yacht Equipment Logo Akerboom Yacht Equipment Logo Akerboom Yacht Equipment Logo
  • Experience
    • Projects
      • MY Gallant Lady
    • Experience
      • Modularity & Options
      • Specials & Solutions
      • Service & Refit
      • Finishing & Materials
      • Controls & Hydraulics
      • Yacht Service
  • Contact
  • NL
    • EN
    • ES
  • Home
  • Over
    • Nieuws
    • Geschiedenis
  • Producten
  • Werken bij
  • Service & Refits
  • Experience
    • Modularity & Options
    • Specials & Solutions
    • Service & Refit
    • Finishing & Materials
    • Controls & Hydraulics
    • Yacht Service
  • Akerboom Yacht Equipment Logo Akerboom Yacht Equipment Logo Akerboom Yacht Equipment Logo
  • Projects
    • MY Gallant Lady
  • Contact
  • NL
    • EN
    • ES

Geschiedenis

Home / Over / Geschiedenis
GeschiedenisFuncke2022-07-14T10:07:36+02:00
test
De geschiedenis van AYE gaat terug tot 1860. Betovergrootvader Henricus Akerboom neemt een grote stap: hij koopt de werf van zijn werkgever Dobbe. De werf ligt in de omgeving van Lisse, waar bollenkwekers hun producten per boot vervoeren. Zij worden zijn klanten.

Henricus (Hein) Akerboom (1815-1897), van huis uit scheepstimmerman, is de grondlegger van het geslacht van scheepsbouwers. Hij koopt in 1860 voor 2400 gulden een kleine werf in Lisse. Hij bouwt houten vletten, schouwen en roeiboten voor de bollenkwekers en boeren in de wijde omgeving. Ook verricht hij voor hen het benodigde onderhoud. Henricus trouwt met Grietje Kelder; samen krijgen ze negen zoons, waarvan er zes volwassen worden.

Johannes (Little Jan) Akerboom, tweede zoon van Henricus, heeft het ondernemersbloed van zijn vader geërfd. In 1882 koopt hij een werf in Boskoop. In deze contreien, met vele honderden kilometers waterweg, is een scheepje een goed transportmiddel. Zowel voor zaken, als voor plezier. Johannes richt zich op een andere klantenkring dan zijn vader, namelijk op de streeknotabelen zoals de dokter en de notaris en op overheidsinstanties zoals politie en brandweer. Onderwijl start een andere zoon van Henricus, Johannes (Big Jan) Akerboom, een werf op eiland De Kaag (oorsprong van nu Royal van Lent).

De werf in Boskoop specialiseert zich in ‘den bouw van luxe en andere motorboten’. Van deze werf komen fraaie notarisbootjes, lemsteraken, fotografenbootjes, doktersbootjes en pramen en vletten voor tuinders. Vakmanschap is in de familie iets vanzelfsprekends; de zoons gaan enkele generaties lang direct vanuit de schoolbanken de werf op.

Omstreeks de twintiger en dertiger jaren in de 20e eeuw maakte de scheepsbouw moeilijke tijden door. In 1928 gaat het bedrijf in Boskoop, dat inmiddels wordt geleid door Hendrik, zoon van Johannes, failliet. De familie verhuist naar de Hoge Morsweg in Oegstgeest (later onderdeel van Leiden). Neef Hein uit Lisse heeft daar een werf gekocht: ‘de Phoenix’. Hendrik wordt er bedrijfsleider. Wanneer ook Hein zijn bedrijf moet verkopen springt een vriend bij. Aannemer Meijer koopt de werf in 1932 maar laat Hendrik Akerboom het ondernemerschap. Onderwijl is dochter Margaretha Wilhelmina (Margo) Akerboom getrouwd met Cornelis (Cor) van Lent, de onderneming op De Kaag wordt hernoemd naar Akerboom & Van Lent.

Deze notarisboot, ook wel salonboot genoemd, komt rond 1900 van de werf van Johannes Akerboom. Het bootje kenmerkt zich door de klassieke, half verzonken opbouw van hout met veel glas. Deze notarisbootjes worden tot in de vijftiger jaren van de 20e eeuw gebouwd voor notabelen, maar ook als pleziervaartuigje. De kleinste meten slechts zes, de grote twaalf meter.

Na de tweede wereldoorlog krijgt Hendrik alsnog de kans om de werf te kopen, en wel voor de prijs die Meijer er in 1932 voor betaalde. Later werken alle vijf zijn zoons er als scheepsbouwer. Twee van hen (Joop en Jan) worden er directeur. De naam verandert dan in Scheepswerf Gebr. Akerboom nv.

Overzicht van de werf aan de Hoge Morsweg in Oegstgeest (later Leiden). Het oude schoolgebouw en hoofdmeesterswoning staan er nu nog. Het boerderijtje rechts op de foto is begin negentiger jaren afgebroken en heeft plaats gemaakt voor een nieuw kantoor en machine fabriek van de werf.

In de naoorlogse jaren kampt Nederland met een schaarste aan grondstoffen. Staal – nieuw of tweedehands – is gereserveerd voor de beroepsvaart. De Scheepswerf Gebr. Akerboom past zich snel en goed aan. De werkschepen – voor Rijkswaterstaat, douane en politie, maar ook voor overheden van derde wereldlanden – wordt het nieuwe specialisme. In dezelfde periode rond 1950 is met steun van de overheid tevens Feadship (First Export Association of Dutch Shipbuilders) opgericht. Gedurende deze jaren doen de gebroeders Akerboom voor het eerst zaken met De Vries in Aalsmeer. Deze jachtenbouwer werkt in die tijd ook graag als onderaannemer voor Akerboom. Jan Akerboom overlijdt in 1956. Joop en Cor Akerboom vormen in de daarop volgende jaren de directie.

In de jaren vijftig en zestig bouwt Akerboom onder meer schepen die in Oost - en West Afrika, Bangladesh en Papua Nieuw Guinea worden ingezet. De boten kenmerken zich vaak door een geringe diepgang, waardoor ze geschikt zijn voor rivieren. De Bajibo, een schip van 32 meter, wordt in 1973 opgeleverd aan de Nigeriaanse overheid. De Bajibo vervoert overheidsdienaren en verzorgt de vaarwegmarkering (betonning) op de Niger en haar zijstromen.

Begin jaren tachtig is de wederopbouw voorbij. Het aantal nieuwbouwopdrachten vanuit de overheid loopt sterk terug, mede door opkomende concurrentie in het buitenland. Bij jachtenbouwer De Vries in Aalsmeer trekt de markt aan. Bij De Vries ontstaat de behoefte aan betrouwbare onderaannemers. Akerboom wordt ingeschakeld voor de bouw van custom made dekhuizen. Hoewel de bedrijfsnaam Scheepswerf & Machinefabriek Akerboom B.V. tot op heden wordt voortgezet, wordt het bedrijf steeds beter bekend onder de merknaam Akerboom Yacht Equipment (AYE).

De Calisto werd in 2006 opgeleverd door De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer. AYE bouwde en leverde een groot aantal onderdelen van het schip. Het dekhuis, dat bestaat uit drie lagen, werd deels op de werf in Leiden, deels bij onderaannemers gebouwd. Ook leverde AYE de schroefassen, de riviera gangway, het swim platform, het boarding platform en de tender store doors.

In 1986 treedt de laatste van de broers terug. De zoon van Cor, Henk Akerboom, is de nieuwe directeur. Onder zijn leiding nemen de aandeelhouders een belangrijke beslissing. Het bedrijf wordt een volle dochter van De Vries Scheepsbouw. Vanaf 1986 ligt de toekomst van Akerboom in de bouw van dekhuizen, yacht equipment en schroefassen voor luxe jachten. De Vries kan voortaan rekenen op een vertrouwde toeleverancier. Akerboom Yacht Equipment blijft tot op de dag van vandaag een volledig zelfstandig opererend bedrijf. Klanten zijn niet alleen de werven van De Vries – inmiddels ‘koninklijk’ - maar ook andere jachtenbouwers zoals o.a. Royal Van Lent op De Kaag en Royal Huisman in Vollenhoven.

Deze Gallant Lady is de jongste in een ‘familie’ van acht schepen die alle dezelfde naam dragen. Zij werd eind 2006 tewatergelaten. Dit schip is uiterlijk een kopie van de zevende Gallant Lady, die tien jaar eerder werd opgeleverd. De gebruikte technologie is uiteraard van deze eeuw en state of the art! Akerboom Yacht Equipment leverde het aluminium dekhuis, de schroefassen, de riviera gangway, de transom door, de boat crane, de roerinstallatie en de swim ladder.

Vanaf 2006 groeit AYE, als dochter van de De Vries groep, mee met de markt. Met de opening van De Vries Makkum worden er meer en grotere Feadship jachten gebouwd. Omdat er meer productieruimte nodig is, zijn vanaf 2007 de gebouwen van Akerboom vernieuwd en is er extra bedrijfsruimte bijgebouwd in Leiden.

Akerboom Yacht Equipment behoudt een mooie aanwezigheid aan het water. Grote producten kunnen altijd nog via het water worden getransporteerd. Naast 3 hallen en een ruime parkeerruimte aan het water, zijn aan de Hoge Morsweg tevens een kantoorpand en nog 2 productiehallen volop in gebruik.

Met de groei in de markt worden de jachten steeds groter. De dekhuizen worden zo groot dat ze niet altijd meer passen in de productiehallen van Akerboom Yacht Equipment. Bovendien neemt met de afmeting van het jacht ook het aantal yacht equipment items per jacht fors toe. Vanaf 2013 wordt de productie van aluminium dekhuizen ondergebracht bij Slob, een andere dochter van De Vries Groep. Akerboom legt de focus volledig op de yacht equipment. Het productassortiment betreft aangestuurde deuren, luiken en platformen, aangestuurde passerelles, boarding ladders en zwemtrappen, oliegesmeerde schroefassen, hydrauliek & elektra en veel speciale uitvoeringen.

Akerboom Yacht Equipment leverde voor het eerst een speciale Heli Hangar. Wanneer voorop het jacht de twee vlakke luiken aangedreven openschuiven, komt een sterke lift omhoog. De helikopter van de eigenaar kan hierop landen. Vervolgens kan de helikopter de wieken inklappen en met de lift in de hangar worden geparkeerd, waarna de luiken weer waterdicht worden gesloten.

Nog steeds worden de Feadship jachten groter, met per jacht meer equipment en is er sprake van een goed gevulde orderportefeuille. Naast groei van equipment voor nieuwbouw is er ook sprake van groei in de Service en Refits van Akerboom Yacht Equipment. Opnieuw is er meer productieruimte nodig en wordt een extra locatie aan de Steenbakkerstraat in Katwijk geopend.

Akerboom Yacht Equipment opent een extra locatie in de buurt van Leiden om de groei aan te kunnen. De vakmensen van Akerboom concentreren zich op deze locatie in Katwijk op aluminium lassen van de deuren, luiken en passerelles.

Bij Akerboom Yacht Equipment aan de Hoge Morsweg heeft in de nacht van 6 juli 2019 een flinke brand gewoed. De getroffen productiehal is onbruikbaar en wordt gedurende een jaar herbouwd, terwijl Akerboom haar opdrachten volgens afspraak op tijd oplevert. Daarna is het de corona-epidemie die het Akerboom belemmert om service te bieden aan de klanten in het buitenland. Ondanks een fors verlies aan omzet in Service, houdt Akerboom zich staande en is het niet nodig gebruik te maken van overheidssteun (NOW).

Midden in de nacht gaat het brandalarm af en slaat de rook uit het pand. De brandweer is snel aanwezig. Zij betreden het pand en weten de brandhaard te blussen en zo overslag naar aangelegen panden van Akerboom en de woonwijk te voorkomen.

De Akerboom Yacht Equipment producten worden voortaan modulair opgebouwd. Deze innovatie resulteert in nog meer keuzemogelijkheden voor de klant met behoud van bewezen technieken en goede corrosiebestendigheid. De jarenlange ervaring en kwaliteit zit in de details van het equipment. Om de klanttevredenheid van de varende vloot verder te verbeteren start Akerboom een Global Service Network. Na oprichting van de eerste buitenlandse vestiging in Florida, USA, met de naam Akerboom Global Service Network America Inc., is ook een tweede vestiging Akerboom Global Service Network Barcelona Sl. In Spanje in 2022 een feit.

De jachten van Feadship blijven in gebruik en steeds komen er weer nieuwe Feadship jacht met Akerboom Equipment bij. Om het hoge kwaliteitsniveau te behouden is service van de originele producent (het zogenaamde OEM) van meerwaarde. Rond de Middellandse Zee en in Florida (USA) zet Akerboom een Global Service Network op. Lokale aanwezigheid van Akerboom zorgt voor flexibiliteit voor de klant en duurzame oplossing met minder vliegen van de monteurs van Akerboom.

test
De geschiedenis van AYE gaat terug tot 1860. Betovergrootvader Henricus Akerboom neemt een grote stap: hij koopt de werf van zijn werkgever Dobbe. De werf ligt in de omgeving van Lisse, waar bollenkwekers hun producten per boot vervoeren. Zij worden zijn klanten.

Henricus (Hein) Akerboom (1815-1897), van huis uit scheepstimmerman, is de grondlegger van het geslacht van scheepsbouwers. Hij koopt in 1860 voor 2400 gulden een kleine werf in Lisse. Hij bouwt houten vletten, schouwen en roeiboten voor de bollenkwekers en boeren in de wijde omgeving. Ook verricht hij voor hen het benodigde onderhoud. Henricus trouwt met Grietje Kelder; samen krijgen ze negen zoons, waarvan er zes volwassen worden.

Johannes (Little Jan) Akerboom, tweede zoon van Henricus, heeft het ondernemersbloed van zijn vader geërfd. In 1882 koopt hij een werf in Boskoop. In deze contreien, met vele honderden kilometers waterweg, is een scheepje een goed transportmiddel. Zowel voor zaken, als voor plezier. Johannes richt zich op een andere klantenkring dan zijn vader, namelijk op de streeknotabelen zoals de dokter en de notaris en op overheidsinstanties zoals politie en brandweer. Onderwijl start een andere zoon van Henricus, Johannes (Big Jan) Akerboom, een werf op eiland De Kaag (oorsprong van nu Royal van Lent).

De werf in Boskoop specialiseert zich in ‘den bouw van luxe en andere motorboten’. Van deze werf komen fraaie notarisbootjes, lemsteraken, fotografenbootjes, doktersbootjes en pramen en vletten voor tuinders. Vakmanschap is in de familie iets vanzelfsprekends; de zoons gaan enkele generaties lang direct vanuit de schoolbanken de werf op.

Omstreeks de twintiger en dertiger jaren in de 20e eeuw maakte de scheepsbouw moeilijke tijden door. In 1928 gaat het bedrijf in Boskoop, dat inmiddels wordt geleid door Hendrik, zoon van Johannes, failliet. De familie verhuist naar de Hoge Morsweg in Oegstgeest (later onderdeel van Leiden). Neef Hein uit Lisse heeft daar een werf gekocht: ‘de Phoenix’. Hendrik wordt er bedrijfsleider. Wanneer ook Hein zijn bedrijf moet verkopen springt een vriend bij. Aannemer Meijer koopt de werf in 1932 maar laat Hendrik Akerboom het ondernemerschap. Onderwijl is dochter Margaretha Wilhelmina (Margo) Akerboom getrouwd met Cornelis (Cor) van Lent, de onderneming op De Kaag wordt hernoemd naar Akerboom & Van Lent.

Deze notarisboot, ook wel salonboot genoemd, komt rond 1900 van de werf van Johannes Akerboom. Het bootje kenmerkt zich door de klassieke, half verzonken opbouw van hout met veel glas. Deze notarisbootjes worden tot in de vijftiger jaren van de 20e eeuw gebouwd voor notabelen, maar ook als pleziervaartuigje. De kleinste meten slechts zes, de grote twaalf meter.

Na de tweede wereldoorlog krijgt Hendrik alsnog de kans om de werf te kopen, en wel voor de prijs die Meijer er in 1932 voor betaalde. Later werken alle vijf zijn zoons er als scheepsbouwer. Twee van hen (Joop en Jan) worden er directeur. De naam verandert dan in Scheepswerf Gebr. Akerboom nv.

Overzicht van de werf aan de Hoge Morsweg in Oegstgeest (later Leiden). Het oude schoolgebouw en hoofdmeesterswoning staan er nu nog. Het boerderijtje rechts op de foto is begin negentiger jaren afgebroken en heeft plaats gemaakt voor een nieuw kantoor en machine fabriek van de werf.

In de naoorlogse jaren kampt Nederland met een schaarste aan grondstoffen. Staal – nieuw of tweedehands – is gereserveerd voor de beroepsvaart. De Scheepswerf Gebr. Akerboom past zich snel en goed aan. De werkschepen – voor Rijkswaterstaat, douane en politie, maar ook voor overheden van derde wereldlanden – wordt het nieuwe specialisme. In dezelfde periode rond 1950 is met steun van de overheid tevens Feadship (First Export Association of Dutch Shipbuilders) opgericht. Gedurende deze jaren doen de gebroeders Akerboom voor het eerst zaken met De Vries in Aalsmeer. Deze jachtenbouwer werkt in die tijd ook graag als onderaannemer voor Akerboom. Jan Akerboom overlijdt in 1956. Joop en Cor Akerboom vormen in de daarop volgende jaren de directie.

In de jaren vijftig en zestig bouwt Akerboom onder meer schepen die in Oost - en West Afrika, Bangladesh en Papua Nieuw Guinea worden ingezet. De boten kenmerken zich vaak door een geringe diepgang, waardoor ze geschikt zijn voor rivieren. De Bajibo, een schip van 32 meter, wordt in 1973 opgeleverd aan de Nigeriaanse overheid. De Bajibo vervoert overheidsdienaren en verzorgt de vaarwegmarkering (betonning) op de Niger en haar zijstromen.

Begin jaren tachtig is de wederopbouw voorbij. Het aantal nieuwbouwopdrachten vanuit de overheid loopt sterk terug, mede door opkomende concurrentie in het buitenland. Bij jachtenbouwer De Vries in Aalsmeer trekt de markt aan. Bij De Vries ontstaat de behoefte aan betrouwbare onderaannemers. Akerboom wordt ingeschakeld voor de bouw van custom made dekhuizen. Hoewel de bedrijfsnaam Scheepswerf & Machinefabriek Akerboom B.V. tot op heden wordt voortgezet, wordt het bedrijf steeds beter bekend onder de merknaam Akerboom Yacht Equipment (AYE).

De Calisto werd in 2006 opgeleverd door De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer. AYE bouwde en leverde een groot aantal onderdelen van het schip. Het dekhuis, dat bestaat uit drie lagen, werd deels op de werf in Leiden, deels bij onderaannemers gebouwd. Ook leverde AYE de schroefassen, de riviera gangway, het swim platform, het boarding platform en de tender store doors.

In 1986 treedt de laatste van de broers terug. De zoon van Cor, Henk Akerboom, is de nieuwe directeur. Onder zijn leiding nemen de aandeelhouders een belangrijke beslissing. Het bedrijf wordt een volle dochter van De Vries Scheepsbouw. Vanaf 1986 ligt de toekomst van Akerboom in de bouw van dekhuizen, yacht equipment en schroefassen voor luxe jachten. De Vries kan voortaan rekenen op een vertrouwde toeleverancier. Akerboom Yacht Equipment blijft tot op de dag van vandaag een volledig zelfstandig opererend bedrijf. Klanten zijn niet alleen de werven van De Vries – inmiddels ‘koninklijk’ - maar ook andere jachtenbouwers zoals o.a. Royal Van Lent op De Kaag en Royal Huisman in Vollenhoven.

Deze Gallant Lady is de jongste in een ‘familie’ van acht schepen die alle dezelfde naam dragen. Zij werd eind 2006 tewatergelaten. Dit schip is uiterlijk een kopie van de zevende Gallant Lady, die tien jaar eerder werd opgeleverd. De gebruikte technologie is uiteraard van deze eeuw en state of the art! Akerboom Yacht Equipment leverde het aluminium dekhuis, de schroefassen, de riviera gangway, de transom door, de boat crane, de roerinstallatie en de swim ladder.

Vanaf 2006 groeit AYE, als dochter van de De Vries groep, mee met de markt. Met de opening van De Vries Makkum worden er meer en grotere Feadship jachten gebouwd. Omdat er meer productieruimte nodig is, zijn vanaf 2007 de gebouwen van Akerboom vernieuwd en is er extra bedrijfsruimte bijgebouwd in Leiden.

Akerboom Yacht Equipment behoudt een mooie aanwezigheid aan het water. Grote producten kunnen altijd nog via het water worden getransporteerd. Naast 3 hallen en een ruime parkeerruimte aan het water, zijn aan de Hoge Morsweg tevens een kantoorpand en nog 2 productiehallen volop in gebruik.

Met de groei in de markt worden de jachten steeds groter. De dekhuizen worden zo groot dat ze niet altijd meer passen in de productiehallen van Akerboom Yacht Equipment. Bovendien neemt met de afmeting van het jacht ook het aantal yacht equipment items per jacht fors toe. Vanaf 2013 wordt de productie van aluminium dekhuizen ondergebracht bij Slob, een andere dochter van De Vries Groep. Akerboom legt de focus volledig op de yacht equipment. Het productassortiment betreft aangestuurde deuren, luiken en platformen, aangestuurde passerelles, boarding ladders en zwemtrappen, oliegesmeerde schroefassen, hydrauliek & elektra en veel speciale uitvoeringen.

Akerboom Yacht Equipment leverde voor het eerst een speciale Heli Hangar. Wanneer voorop het jacht de twee vlakke luiken aangedreven openschuiven, komt een sterke lift omhoog. De helikopter van de eigenaar kan hierop landen. Vervolgens kan de helikopter de wieken inklappen en met de lift in de hangar worden geparkeerd, waarna de luiken weer waterdicht worden gesloten.

Nog steeds worden de Feadship jachten groter, met per jacht meer equipment en is er sprake van een goed gevulde orderportefeuille. Naast groei van equipment voor nieuwbouw is er ook sprake van groei in de Service en Refits van Akerboom Yacht Equipment. Opnieuw is er meer productieruimte nodig en wordt een extra locatie aan de Steenbakkerstraat in Katwijk geopend.

Akerboom Yacht Equipment opent een extra locatie in de buurt van Leiden om de groei aan te kunnen. De vakmensen van Akerboom concentreren zich op deze locatie in Katwijk op aluminium lassen van de deuren, luiken en passerelles.

Bij Akerboom Yacht Equipment aan de Hoge Morsweg heeft in de nacht van 6 juli 2019 een flinke brand gewoed. De getroffen productiehal is onbruikbaar en wordt gedurende een jaar herbouwd, terwijl Akerboom haar opdrachten volgens afspraak op tijd oplevert. Daarna is het de corona-epidemie die het Akerboom belemmert om service te bieden aan de klanten in het buitenland. Ondanks een fors verlies aan omzet in Service, houdt Akerboom zich staande en is het niet nodig gebruik te maken van overheidssteun (NOW).

Midden in de nacht gaat het brandalarm af en slaat de rook uit het pand. De brandweer is snel aanwezig. Zij betreden het pand en weten de brandhaard te blussen en zo overslag naar aangelegen panden van Akerboom en de woonwijk te voorkomen.

De Akerboom Yacht Equipment producten worden voortaan modulair opgebouwd. Deze innovatie resulteert in nog meer keuzemogelijkheden voor de klant met behoud van bewezen technieken en goede corrosiebestendigheid. De jarenlange ervaring en kwaliteit zit in de details van het equipment. Om de klanttevredenheid van de varende vloot verder te verbeteren start Akerboom een Global Service Network. Na oprichting van de eerste buitenlandse vestiging in Florida, USA, met de naam Akerboom Global Service Network America Inc., is ook een tweede vestiging Akerboom Global Service Network Barcelona Sl. In Spanje in 2022 een feit.

De jachten van Feadship blijven in gebruik en steeds komen er weer nieuwe Feadship jacht met Akerboom Equipment bij. Om het hoge kwaliteitsniveau te behouden is service van de originele producent (het zogenaamde OEM) van meerwaarde. Rond de Middellandse Zee en in Florida (USA) zet Akerboom een Global Service Network op. Lokale aanwezigheid van Akerboom zorgt voor flexibiliteit voor de klant en duurzame oplossing met minder vliegen van de monteurs van Akerboom.

test
De geschiedenis van AYE gaat terug tot 1860. Betovergrootvader Henricus Akerboom neemt een grote stap: hij koopt de werf van zijn werkgever Dobbe. De werf ligt in de omgeving van Lisse, waar bollenkwekers hun producten per boot vervoeren. Zij worden zijn klanten.

Henricus (Hein) Akerboom (1815-1897), van huis uit scheepstimmerman, is de grondlegger van het geslacht van scheepsbouwers. Hij koopt in 1860 voor 2400 gulden een kleine werf in Lisse. Hij bouwt houten vletten, schouwen en roeiboten voor de bollenkwekers en boeren in de wijde omgeving. Ook verricht hij voor hen het benodigde onderhoud. Henricus trouwt met Grietje Kelder; samen krijgen ze negen zoons, waarvan er zes volwassen worden.

Johannes (Little Jan) Akerboom, tweede zoon van Henricus, heeft het ondernemersbloed van zijn vader geërfd. In 1882 koopt hij een werf in Boskoop. In deze contreien, met vele honderden kilometers waterweg, is een scheepje een goed transportmiddel. Zowel voor zaken, als voor plezier. Johannes richt zich op een andere klantenkring dan zijn vader, namelijk op de streeknotabelen zoals de dokter en de notaris en op overheidsinstanties zoals politie en brandweer. Onderwijl start een andere zoon van Henricus, Johannes (Big Jan) Akerboom, een werf op eiland De Kaag (oorsprong van nu Royal van Lent).

De werf in Boskoop specialiseert zich in ‘den bouw van luxe en andere motorboten’. Van deze werf komen fraaie notarisbootjes, lemsteraken, fotografenbootjes, doktersbootjes en pramen en vletten voor tuinders. Vakmanschap is in de familie iets vanzelfsprekends; de zoons gaan enkele generaties lang direct vanuit de schoolbanken de werf op.

Omstreeks de twintiger en dertiger jaren in de 20e eeuw maakte de scheepsbouw moeilijke tijden door. In 1928 gaat het bedrijf in Boskoop, dat inmiddels wordt geleid door Hendrik, zoon van Johannes, failliet. De familie verhuist naar de Hoge Morsweg in Oegstgeest (later onderdeel van Leiden). Neef Hein uit Lisse heeft daar een werf gekocht: ‘de Phoenix’. Hendrik wordt er bedrijfsleider. Wanneer ook Hein zijn bedrijf moet verkopen springt een vriend bij. Aannemer Meijer koopt de werf in 1932 maar laat Hendrik Akerboom het ondernemerschap. Onderwijl is dochter Margaretha Wilhelmina (Margo) Akerboom getrouwd met Cornelis (Cor) van Lent, de onderneming op De Kaag wordt hernoemd naar Akerboom & Van Lent.

Deze notarisboot, ook wel salonboot genoemd, komt rond 1900 van de werf van Johannes Akerboom. Het bootje kenmerkt zich door de klassieke, half verzonken opbouw van hout met veel glas. Deze notarisbootjes worden tot in de vijftiger jaren van de 20e eeuw gebouwd voor notabelen, maar ook als pleziervaartuigje. De kleinste meten slechts zes, de grote twaalf meter.

Na de tweede wereldoorlog krijgt Hendrik alsnog de kans om de werf te kopen, en wel voor de prijs die Meijer er in 1932 voor betaalde. Later werken alle vijf zijn zoons er als scheepsbouwer. Twee van hen (Joop en Jan) worden er directeur. De naam verandert dan in Scheepswerf Gebr. Akerboom nv.

Overzicht van de werf aan de Hoge Morsweg in Oegstgeest (later Leiden). Het oude schoolgebouw en hoofdmeesterswoning staan er nu nog. Het boerderijtje rechts op de foto is begin negentiger jaren afgebroken en heeft plaats gemaakt voor een nieuw kantoor en machine fabriek van de werf.

In de naoorlogse jaren kampt Nederland met een schaarste aan grondstoffen. Staal – nieuw of tweedehands – is gereserveerd voor de beroepsvaart. De Scheepswerf Gebr. Akerboom past zich snel en goed aan. De werkschepen – voor Rijkswaterstaat, douane en politie, maar ook voor overheden van derde wereldlanden – wordt het nieuwe specialisme. In dezelfde periode rond 1950 is met steun van de overheid tevens Feadship (First Export Association of Dutch Shipbuilders) opgericht. Gedurende deze jaren doen de gebroeders Akerboom voor het eerst zaken met De Vries in Aalsmeer. Deze jachtenbouwer werkt in die tijd ook graag als onderaannemer voor Akerboom. Jan Akerboom overlijdt in 1956. Joop en Cor Akerboom vormen in de daarop volgende jaren de directie.

In de jaren vijftig en zestig bouwt Akerboom onder meer schepen die in Oost - en West Afrika, Bangladesh en Papua Nieuw Guinea worden ingezet. De boten kenmerken zich vaak door een geringe diepgang, waardoor ze geschikt zijn voor rivieren. De Bajibo, een schip van 32 meter, wordt in 1973 opgeleverd aan de Nigeriaanse overheid. De Bajibo vervoert overheidsdienaren en verzorgt de vaarwegmarkering (betonning) op de Niger en haar zijstromen.

Begin jaren tachtig is de wederopbouw voorbij. Het aantal nieuwbouwopdrachten vanuit de overheid loopt sterk terug, mede door opkomende concurrentie in het buitenland. Bij jachtenbouwer De Vries in Aalsmeer trekt de markt aan. Bij De Vries ontstaat de behoefte aan betrouwbare onderaannemers. Akerboom wordt ingeschakeld voor de bouw van custom made dekhuizen. Hoewel de bedrijfsnaam Scheepswerf & Machinefabriek Akerboom B.V. tot op heden wordt voortgezet, wordt het bedrijf steeds beter bekend onder de merknaam Akerboom Yacht Equipment (AYE).

De Calisto werd in 2006 opgeleverd door De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer. AYE bouwde en leverde een groot aantal onderdelen van het schip. Het dekhuis, dat bestaat uit drie lagen, werd deels op de werf in Leiden, deels bij onderaannemers gebouwd. Ook leverde AYE de schroefassen, de riviera gangway, het swim platform, het boarding platform en de tender store doors.

In 1986 treedt de laatste van de broers terug. De zoon van Cor, Henk Akerboom, is de nieuwe directeur. Onder zijn leiding nemen de aandeelhouders een belangrijke beslissing. Het bedrijf wordt een volle dochter van De Vries Scheepsbouw. Vanaf 1986 ligt de toekomst van Akerboom in de bouw van dekhuizen, yacht equipment en schroefassen voor luxe jachten. De Vries kan voortaan rekenen op een vertrouwde toeleverancier. Akerboom Yacht Equipment blijft tot op de dag van vandaag een volledig zelfstandig opererend bedrijf. Klanten zijn niet alleen de werven van De Vries – inmiddels ‘koninklijk’ - maar ook andere jachtenbouwers zoals o.a. Royal Van Lent op De Kaag en Royal Huisman in Vollenhoven.

Deze Gallant Lady is de jongste in een ‘familie’ van acht schepen die alle dezelfde naam dragen. Zij werd eind 2006 tewatergelaten. Dit schip is uiterlijk een kopie van de zevende Gallant Lady, die tien jaar eerder werd opgeleverd. De gebruikte technologie is uiteraard van deze eeuw en state of the art! Akerboom Yacht Equipment leverde het aluminium dekhuis, de schroefassen, de riviera gangway, de transom door, de boat crane, de roerinstallatie en de swim ladder.

Vanaf 2006 groeit AYE, als dochter van de De Vries groep, mee met de markt. Met de opening van De Vries Makkum worden er meer en grotere Feadship jachten gebouwd. Omdat er meer productieruimte nodig is, zijn vanaf 2007 de gebouwen van Akerboom vernieuwd en is er extra bedrijfsruimte bijgebouwd in Leiden.

Akerboom Yacht Equipment behoudt een mooie aanwezigheid aan het water. Grote producten kunnen altijd nog via het water worden getransporteerd. Naast 3 hallen en een ruime parkeerruimte aan het water, zijn aan de Hoge Morsweg tevens een kantoorpand en nog 2 productiehallen volop in gebruik.

Met de groei in de markt worden de jachten steeds groter. De dekhuizen worden zo groot dat ze niet altijd meer passen in de productiehallen van Akerboom Yacht Equipment. Bovendien neemt met de afmeting van het jacht ook het aantal yacht equipment items per jacht fors toe. Vanaf 2013 wordt de productie van aluminium dekhuizen ondergebracht bij Slob, een andere dochter van De Vries Groep. Akerboom legt de focus volledig op de yacht equipment. Het productassortiment betreft aangestuurde deuren, luiken en platformen, aangestuurde passerelles, boarding ladders en zwemtrappen, oliegesmeerde schroefassen, hydrauliek & elektra en veel speciale uitvoeringen.

Akerboom Yacht Equipment leverde voor het eerst een speciale Heli Hangar. Wanneer voorop het jacht de twee vlakke luiken aangedreven openschuiven, komt een sterke lift omhoog. De helikopter van de eigenaar kan hierop landen. Vervolgens kan de helikopter de wieken inklappen en met de lift in de hangar worden geparkeerd, waarna de luiken weer waterdicht worden gesloten.

Nog steeds worden de Feadship jachten groter, met per jacht meer equipment en is er sprake van een goed gevulde orderportefeuille. Naast groei van equipment voor nieuwbouw is er ook sprake van groei in de Service en Refits van Akerboom Yacht Equipment. Opnieuw is er meer productieruimte nodig en wordt een extra locatie aan de Steenbakkerstraat in Katwijk geopend.

Akerboom Yacht Equipment opent een extra locatie in de buurt van Leiden om de groei aan te kunnen. De vakmensen van Akerboom concentreren zich op deze locatie in Katwijk op aluminium lassen van de deuren, luiken en passerelles.

Bij Akerboom Yacht Equipment aan de Hoge Morsweg heeft in de nacht van 6 juli 2019 een flinke brand gewoed. De getroffen productiehal is onbruikbaar en wordt gedurende een jaar herbouwd, terwijl Akerboom haar opdrachten volgens afspraak op tijd oplevert. Daarna is het de corona-epidemie die het Akerboom belemmert om service te bieden aan de klanten in het buitenland. Ondanks een fors verlies aan omzet in Service, houdt Akerboom zich staande en is het niet nodig gebruik te maken van overheidssteun (NOW).

Midden in de nacht gaat het brandalarm af en slaat de rook uit het pand. De brandweer is snel aanwezig. Zij betreden het pand en weten de brandhaard te blussen en zo overslag naar aangelegen panden van Akerboom en de woonwijk te voorkomen.

De Akerboom Yacht Equipment producten worden voortaan modulair opgebouwd. Deze innovatie resulteert in nog meer keuzemogelijkheden voor de klant met behoud van bewezen technieken en goede corrosiebestendigheid. De jarenlange ervaring en kwaliteit zit in de details van het equipment. Om de klanttevredenheid van de varende vloot verder te verbeteren start Akerboom een Global Service Network. Na oprichting van de eerste buitenlandse vestiging in Florida, USA, met de naam Akerboom Global Service Network America Inc., is ook een tweede vestiging Akerboom Global Service Network Barcelona Sl. In Spanje in 2022 een feit.

De jachten van Feadship blijven in gebruik en steeds komen er weer nieuwe Feadship jacht met Akerboom Equipment bij. Om het hoge kwaliteitsniveau te behouden is service van de originele producent (het zogenaamde OEM) van meerwaarde. Rond de Middellandse Zee en in Florida (USA) zet Akerboom een Global Service Network op. Lokale aanwezigheid van Akerboom zorgt voor flexibiliteit voor de klant en duurzame oplossing met minder vliegen van de monteurs van Akerboom.

Sitemap

  • Home
  • Over
    • Nieuws
    • Geschiedenis
  • Producten
  • Werken bij
  • Service & Refits
  • Projects
    • MY Gallant Lady
  • Experience
    • Modularity & Options
    • Specials & Solutions
    • Service & Refit
    • Finishing & Materials
    • Controls & Hydraulics
    • Yacht Service
  • Contact

Contactgegevens

Akerboom Yacht Equipment
Hoge Morsweg 113a
2332 HJ Leiden
Nederland

+31 71 576 1600
akerboom@ayeholland.nl

Akerboom Global Service
Network America Inc.

801 Seabreeze Blvd APT E
Fort Lauderdale, FL 33316
Verenigde Staten

Akerboom Global Service Network Spain
Passeig Joan de Borbo 92
Edificio F, Torreon 2 Ofi.3
08039 Barcelona, Spanje

www.akerboomyachtservices.com

Website policies

  • Algemene voorwaarden

Akerboom Yacht Equipment is onderdeel van

Page load link
Ga naar de bovenkant